ورزش سلامتی

هم قدم با ما برای نشاط و سلامتی بیشتر
بایگانی
سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۵۱ ق.ظ

4دلیل آخری که باعث چاق شدن شکم می‌شود، چیست؟

9- استرس و کورتیزول

کورتیزول توسط غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود، به هورمون استرس معروف است و یک هورمون ضروری برای زندگی است. اما ترشح زیاد کورتیزول موجب افزایش وزن به خصوص چاقی شکمی می‌شود. یکی از دلایل ترشح کورتیزول استرس است.

در بسیاری از افراد استرس موجب پرخوری می‌شود (پر خوری عصبی) کورتیزول نیز باعث می‌شود به جای اینکه چربی‌ در تمام نقاط بدن پخش شود، فقط در شکم ذخیره شود.

خانم‌هایی که نسبت دور شکم‌ به باسن‌ آن‌ها بزرگ‌تر است، در زمان استرس، کورتیزول بیشتری در بدن‌شان ترشح می‌شود.


10- رژیم غذایی کم‌فیبر

‎فیبر به طرز عجیبی برای سلامتی و کنترل وزن مهم است. بعضی از انواع فیبر در احساس سیری، کنترل هورمون‌های گرسنگی و کاهش جذب کالری از مواد غذایی نقش دارند.

‎در یکی تحقیق با حضور ۱۱۱۴ مرد و زن، مصرف فیبر محلول توانست به کاهش چربی شکمی کمک کند. هر ۱۰ گرم افزایش در مصرف فیبر محلول توانست تجمع چربی در شکم را ۳.۷% کاهش دهد.

‎اما از طرف دیگر رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات‌‌های تصفیه‌شده، موجب افزایش اشتها، افزایش وزن و چاق شدن شکم می‌‌شوند. در پژوهشی غلات کاملِ سرشار از فیبر با غلات تصفیه‌شده مورد مقایسه قرار گرفتند.

‎مصرف مواد غذایی شامل غلات کامل (سبوس‌دار) سرشار از فیبر در کاهش چاقی شکم و کربوهیدرات تصفیه‌شده در افزایش چاقی شکم نقش دارند.

با تشکر از مرکز طراحی اسپیرال

‎١١- ژنتیک

‎هر چند که داشتن شکم شش تکه ژنتیکی نیست، اما ژن‌ها در چاقی نقشی مهم دارند. چاقی شکم نیز تا حدی تحت تأثیر ژنتیک است. ژن‌ها در تنظیم کورتیزول و گیرنده‌های لپتین (leptin) نقش دارند.

‎گیرنده‌های لپتین در تنظیم کالری دریافتی و وزن نقش دارند. در سال ۲۰۱۴ محققین سه ژن جدید کشف کردند که در افزایش نسبت چربی دور شکم به باسن و چاق شدن شکم نقش دارند. ۲ ژن از این ژن‌ها فقط در زنان یافت می‌شوند. با این‌حال برای نتیجه‌گیری قطعی در این زمینه به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.


‎۱۲- کمبود خواب

‎کمبود خواب برای سلامتی مضر است. تحقیقات زیادی به ارتباط میان میان خواب ناکافی، افزایش وزن و چاقی شکم اذعان دارند.نتیجه یک تحقیق ۱۶ ساله که روی ۶۸۰۰۰ زن انجام شده است، حاکی از این است که خانم‌هایی که شب‌ها کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند نسبت به کسانی که شب‌ها حداقل ۷ ساعت می‌خوابند ۳۲٪ بیشتر احتمال دارد که ۱۵ کیلو وزن بیشتر داشته باشند.

‎اختلالات خواب نیز می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. یکی از این اختلالات آپنه خواب است که فرد در طول خواب چندین مرتبه دچار وقفه‌ی تنفسی می‌شود که به دلیل مسدود شدن مسیر هوا در گلو توسط بافت نرم است.در مطالعه‌ای، مشاهده شد، افراد چاقی که به آپنه خواب مبتلا هستند،‌ بیشتر از اشخاصی که این مشکل را ندارند، دچار چاقی شکم می‌باشند.

با تشکر از مرکز طراحی اسپیرال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی